Hoe maak je in 10 stappen een begroting? | Financieel

Ik hou van cijfertjes, ik vind het leuk om begrotingen te maken en om te sparen (soms ook echt wel van uitgeven, maar met mate).
Daarom heb ik dus besloten om ook over dit onderwerp het e.e.a. met jullie te delen. Vandaag wil jullie dus laten zien hoe jullie een begroting kunnen maken. Het maakt het allemaal lekker overzichtelijk en zo krijg je inzicht in jullie uitgavenpatroon en wellicht wordt het zo duidelijk waar je nog op kan besparen.

Ik heb een heus stappenplan voor jullie uitgeschreven, dit heb ik eerst zelf toegepast en ik denk dat dit voor iedereen kan werken.

1.  Schrijf al je uitgaven van een maand  op.
(Wij pinnen alles dus daardoor is het makkelijk te herleiden, dan hoef je alleen maar je internetbankieren erbij te pakken en alles over te schrijven, maar wanneer je ook  contant geld pint, moet je dus even noteren waarvoor je dat doet)

2. Plaats al je uitgaven onder bepaalde  hoofdcategorieën.
(deze bepaal je zelf)  zoals : boodschappen,  verzekeringen,  telefoon, belastingen, water, stroom,  hypotheek, bankkosten, dagje weg etc.

3. Verdeel de categorieën over vaste en variabele kosten .
Vaste kosten, zijn kosten die elke maand terug komen zoals verzekeringen, hypotheek, licht, water etc. Variabele kosten zijn kosten die niet vooraf precies te bepalen zijn, zoals boodschappen, dagjes weg en kleding.

4.  Plaats alle kosten onder de gemaakte hoofdcategorieën die je  dus eerder zelf hebt bepaald en daar komt dus een totaal bedrag uit per categorie. (Zowel de vaste als de variabele kosten)

5. We gaan eerst verder met de vaste kosten.
Deze zijn namelijk het makkelijkst te bepalen. Deze blijven namelijk ook volgende maand gelijk. We gaan dus eerst alle vaste kosten begroten, dus  de hypotheek/huur, water, gas, belastingen, internet/tv, verzekeringen,  wegenbelasting, bankkosten, sporten, mobiel, aflossing lening, kinderopvang etc. Het bedrag wat je deze maand daar aan kwijt was, kan je dus voor volgende maand begroten.

6.  We schrijven vervolgens alleen de hoofdcategorieën op  van de vaste kosten met het totaal bedrag.

7. Dan het leuke, de inkomsten die binnenkomen.
Neem jullie salarissen + belastingteruggave +  kinderbijslag en eventuele andere bijslagen  die jullie ontvangen. Dus schrijf alles op wat jullie ontvangen per  maand.  (Sommige ontvangsten (bijv. kinderbijslag) gaan per kwartaal. Deel dan door 3)

8. Inkomsten –  Vaste kosten =  Variabele kosten.
Nu gaan we de variabele kosten onder de loep nemen.  Kijk bijvoorbeeld eerst naar alle boodschappen die je hebt gedaan de afgelopen maand (dus ook die 2 broodjes bij de AH, gewoon alles!). Dit plaats   je allemaal onder boodschappen.
Dit doe je vervolgens ook bij de kosten die je hebt gemaakt voor dagjes weg, kleding, kadootjes etc. (dus voor alle variabele kosten)

9.  Vervolgens bepaal je of het een normale of dure maand was.
Wanneer het bijvoorbeeld Kerst/vakantie is geweest zijn de variabele kosten meestal hoger. Hou daar dus rekening mee in je begroting. Vervolgens  kan je ook onder  alle variabele kosten een bedrag plaatsen.

9.  Je hebt nu ook de variabele kosten bepaald. Wanneer je de inkomsten – vaste – begrote variabele kosten doet, blijft het als het goed is een + bedrag over. Dit kan je gaan wegzetten, dus gaan sparen. Wanneer er een negatief bedrag uitkomt, moet je echt gaan snijden in je uitgaven. Hoe je dit kan doen, vertel ik jullie een volgende keer.

10. Zet nu  je inkomsten bovenaan een papier, schrijf daaronder je  vaste uitgaven (per categorie), de begrote variabele kosten per categorie en daarna wat er overblijft= spaargeld/reserve.

Zo heb je een mooie begroting  per maand, waar je op terug kan vallen en waar je altijd even een blik op kan werpen indien nodig. Binnenkort  laat ik jullie onze begroting zien en deel ik tips met jullie hoe jullie makkelijk en snel geld kunnen besparen.

Maken jullie ook wel eens een begroting?  Vinden jullie het handig om te hebben?

Willen jullie niks meer van Robust-Posch missen volg  dan ook op Instagram, Facebook en Twitter!

One thought on “Hoe maak je in 10 stappen een begroting? | Financieel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *